tisdag 1 maj 2012

Inför EM-fundering

Som alla som följt Bayern München den här säsongen kunnat beskåda är deras nr 39, Toni Kroos, en av de absolut bästa mittfältarna i världen just nu. Hans fullfjädrade bollbehandling, spelförståelse på både stora och små ytor, defensiva kapacitet och fruktade skott har bländat mången under CL- och Bundesligasäsongen, nu senast under hans två utsökta matcher mot Real Madrid där han överglänste exempelvis Xabi Alonso och Özil (hans främste konkurrent om den spelfördelande rollen i die Nationalmannschaft). Tidigare har Kroos mest setts som ett alternativ till Sami Khedira på det defensiva mittfältet (om och ett otroligt sådant om den senare var frisk) men som säsongen avlöpt tycker jag helt enkelt att det är omöjligt att blunda för de faktum att Kroos SKA in i startelvan. Eftersom jag även om jag inte längre är ett Özil-fan (förräderiet mot Werder Bremen blev för mycket) inser hans oomtvistliga storhet som fotbollsspelare har jag ingen önskan att plocka bort Özil från startuppställningen. MEN: det finns ju faktiskt en "ledig plats" som vänstermittfältare/vänsterytter. Jag tänker mig att Tyskland skulle kunna ställa upp som följer i EM:

Schweinsteiger  Khedira

Özil             Kroos           Müller

Gomez


Om man byter den mångsidiga Müller till Podolskis (som ärligt talat inte är tillräckligt skicklig med bollen för att få spela mittfältare i världens näst ädlaste landslag) vänsterposition, flyttar ut Özil på högerkanten så att han kan vika in i planen med sin giftiga vänster likt en spelfördelarnas Robben, och låter Kroos dirigera styrkorna från mitten skulle den tyska anfallsmakten bli än mer fruktansvärd än den redan är. Tyvärr vet jag att Jogi Löw slutade läsa den här bloggen vid inlägget om Sergio, 25, och att han därmed inte kommer att få reda på detta genialiska taktiska drag, och därför kommer Spanien att vinna EM.



2 kommentarer:

  1. en intressant idé, men risken är att man då förlorar i bredd. Både Müller och Özil trivs egentligen bäst i mitten, särskillt Özil, och de invikningstendenser som du själv pratar om riskerar att göra det för grötigt i mitten.

    Tänker mig att den här uppställningen kan generera en jävla massa mål och roligt spel mot sämre lag, men i ett mer pressat läge kommer Podolskis snabbhet och målsökande behövas.

    SvaraRadera
  2. Tycker snarare tvärtom med podolski... bra mot mindre lag, sämre mot större

    SvaraRadera