lördag 14 juni 2014

Grupp C: Svennefällan

Ifall att en genomsnittlig svennemedborgare lever ett genomsnittligt svenneliv är chansen stor, för att inte säga överväldigande, att personen i fråga förr eller senare råkar fastna i en så kallad svennefälla. En svennefälla kan se ut på en rad olika sätt, men det de alla har gemensamt är att de på något sätt har som funktion att locka svennen i en in i en förarglig situation genom att få svennen att tro tro att den genom några få enkla grepp kan göra en en korrekt bedömning av något inom ett område där man redan tror sig besitta expertis (oftast grillning eller demokrati).

Det är därför inte förvånande att jag nu själv, i egenskap av svenne, i samband med min bedömning av grupp C och dess deltagare glad i hågen ser ut att gå rakt in i den mest klassiska av svennefällor: jag har lockats till att tro på ett lag eftersom laget har många spelare från Premier League som man som svenne känner igen, gillar och tror sig "ha koll på".

Laget jag pratar om är naturligtvis Elfenbenskusten, som är gruppens odiskutabelt mest PL-meriterade lag. Didier Drogba kräver väl ingen egentlig beskrivning, Tioté har gjort det bra i Newcastle och Gervinho har under säsongen visat upp ett spel som fått en att nästan (men bara nästan) glömma bort hur extremt konstig han ser ut.

Men framförallt har laget naturligtvis Yaya Touré, och om jag ska vara ärlig bygger min favorittippning av ivorianerna främst på att jag helt enkelt har väldigt svårt att se hur ett lag som har Yaya Touré på plan ska kunna förlora någon match överhuvudtaget. Det är inte nog med att Yaya Touré är en sjukt bra spelare, han är också en spelare som genom sin position och spelstil torde ha en förmåga att centralt lyfta ett helt lag även om laget i fråga i övrigt inte är sådär fruktansvärt skräckinjagande.

Därför tror jag att Elfenbenskusten vinner gruppen framför Colombia, som utan Falcao framstår som något av ett Hipsterluftslott. Japan är som vanligt tekniska och skickliga men frågan är om dom inte VÄGER LÄTT (förlåt för den eurocentriska stereotypen) mot gruppens i övrigt fysiska lag. Grekland är jättedåliga och borde inte ens varit med från början egentligen. Sverige borde ha fått vara med istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar