torsdag 26 september 2013

Bastian Schweinsteiger

Jag fascineras av Bastian Schweinsteiger. Var han världens bästa mittfältare förra säsongen? Jag skulle säga det. Var han ens topp 40  säsongen innan? Kanske, kanske inte. I EM var han i alla fall inte det. Det finns något med honom som är så ambivalent. I ena stunden har han mest självförtroende i världen, i nästa minst. Igår i cupmatchen mellan Bayern Munchen och Hannover (4:1) spelade han en sån där match där man liksom undrar hur han kan vara så bra ibland. Jag tycker han var rent ut sagt dålig igår.

När Bastian Schweinsteiger spelar dåligt spelar han riktigt dåligt. De högriskpassningar han försöker sätta i djupled fångas upp, i kontringar har han noll splitvision och hellre än att lägga den svåra passningen slänger han över ansvar på medspelaren bredvid med en enkel sidledspassning. Men det är inte Dante som ska sköta uppgiften att sätta crossbollen på Thomas Mullers läpp Bastian det är DU



VM nalkas. Och med en Bastian Schweinsteiger i form råder det ingen tvekan om vem som ska dirigera det tyska mittfältet. Men om han inte är det. Vad händer då? I Tyskland finns en uppsjö av spelare som kan ta rollerna i "dubbelsexan" bakom Özil och göra det utmärkt, Sami Khedira, Toni Kroos, Bröderna Bender och Illkay Gundogan är världsklasspelare. Men utan den där självklare härföraren som Tyskland liksom alltid vilat på känner jag mig ytterst tveksam till hur det kommer gå.

Kanske är jag paranoid, den här matchen var ju trots allt bara en match i tyska cupen där Bayern mönstrade ett b-betonat lag, men jag tycker att det händer för ofta att Bastian Schweinsteiger viker ner sig. Jag är orolig!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar