söndag 22 september 2013

Regnet 2.0 (1.8)

Efter min 11 dagar långa vistelse i internetskugga på den spanska solkusten kunde jag igår och idag återigen kolla på fotboll. Det är alltid speciellt när man "återupptäcker" fotbollen efter att ha varit ifrån den ett tag. Det händer när säsongen börjar ("Va? Var det såhär kul", tänker man), när man varit i Spanien i nästan två veckor ("Shit vad nice, vadfan gjorde jag ens där om jag inte kunde kolla på fotboll?"), och när man inte kollat på fotboll på ett halvår för att Bayern Munchen förlorade Champions Leaguefinalen mot Chelsea och man tar de första stapplande stegen in i världsfotbollen igen ("Vadfan håller jag på med", tänker man. "Hur gammal är jag? Är jag helt jävla cp, en match håller på att förstöra mitt liv, ska jag bara acceptera det? Fotboll äger ju egentligen så jävla hårt"). Känslan är speciell! Men även om man bortser från den "speciella känslan" av att kolla på fotboll igen, så tycker jag att det var 3 speciella matcher jag såg; Schalke 04 - Bayern Munchen, Arsenal - Stoke och Manchester City - Manchester United. Eftersom jag inte orkar skriva långa matchrapporter (vad är egentligen poängen med det när svenskafans och alla sporttidningar och så vidare existerar?) så kör jag helt enkelt en klassisk fotboll 1.8-genomgång i punktform av vad jag såg:

Schalke 04 - Bayern Munchen 0:4

  • Peps lagbygge känns mer och mer helt.
  • Schalke 04s lagbygge känns så ihopkrafsat på något sätt.
  • Jerome Boateng är den stora vinnaren under Peps styre... känns numera som en av de mest givna i startelvan pga sina uppspel, crossbollar, precisa glidtacklingar och sin snabbhet. I ett risktagande spelsystem som Peps ändå är (snabb press, hög backlinje) är Boateng någonstans den ultimata mittbacken, och jag skulle säga att han är en av de bästa i världen på sin position i dagsläget
  • Lahm gör det väl okej som defensiv mittfältare när alla andra alternativ är skadade men att ha honom där istället för på högerbacken under en längre tid ser jag inte som något mindre än tjänstefel. Vill se världens bästa ytterback vara ytterback.
  • Toni Kroos fortsätter att vara vital för Peps spelsätt. Lagets bästa passningsspelare (tillsammans med Götze då kanske) skulle vara förödande att få skadad om man vill spela det riskfyllda possessionspelet med framgång. Han är visserligen ingen Xavi (dock bättre på lite andra saker) men nån som ser lösningar ingen annan ser i trängda lägen är absolut nödvändig.
  • Alaba är väl i dagsläget (om man räknar dagsform) världens bästa vänsterback rent spelmässigt (före Alba). Sen kan man ju också räkna in att skillnaden i värdighet mellan de båda är ungefär lika stor som den mellan Wahnseekonferensen och Elronds rådslag. Men då är ju i och för sig också Behrang Safari en bättre fotbollsspelare än Jordi Alba.

Arsenal - Stoke 3:1

  • I den första matchen med Arsenal jag sett med Özil i laget tycker jag att de rödvita imponerade. De är kreativa, kluriga och Olivier Giroud har växt ut till en av ligans bästa anfallare i mina ögon. Han kombinerar på en touch, vinner nickdueller och är på returer och som man säger hugger. Rätt så komplett faktiskt.
  • Aaron Ramsay är faktiskt en riktigt bra mittfältare. Det trodde jag aldrig att jag skulle säga. 
  • Özil hade väl inte sin bästa match för säsongen men om man gör tre assist i en sådan match så är man ju inte så jävla dålig
  • Nedanstående tweet tycker jag stämmer med det jag har sett av Özil i Arsenal hittills. Kanske var det så att han presterade så bra i Real för att han är en fantastisk spelare, inte för att han direkt passade in rent spelmässigt. Jag tycker verkligen att han har utvecklats som spelare sen han lämnade Werder Bremen för tre år sen, men där kommer jag ihåg hur han verkligen dominerade så många matcher vilket han inte gjort i Real (kanske omöjligt med en av världshistoriens bästa spelare framför sig?). När Özil får vara spindeln i nätet på ett annat sätt och får lägga alla frisparkar och hörnor och allt han vill i Arsenal så tror jag att han kommer bli bättre än någonsin. Om han inte vinner assistligan i PL i år (Mata sitter ju på bänken) så äter jag upp min hatt.
Kanske är Mesut Özil bättre än vi nånsin anade?








Manchester City - Manchester United 4:1
  • City gör den bästa insatsen jag sett dem göra
  • Aguero är störd
  • Yaya Toure är störd
  • Negredo är så jävla mycket klass
  • Rooney lägger bäst crossbollar i världen

Sen kan jag inte sluta tänka på vad Sir Alex gör i detta nu. Vad han tänker. Ångrar han sitt avsked? Jag tänker mig honom i ett mahognyklätt rum med bokhyllor. Han har whiskeysimmiga ögon som glor ofokuserat mot evigheten. Han har ingen att skrika på. Ingen att ta ut sina känslor på. Ska han välta en bokhylla i sitt vredesmod? Nej, Cathy skulle vara arg på honom i veckor. Husan Marta går förbi och drar bort en dammtuss från en bok lite längre bort i rummet. "BE QUIET", vrålar han. Marta rör sig skrämt ut genom en sidodörr. Sir Alex tittar ut genom det höga fönstret vid arbetsbordet. Moln hopar sig och himlen mörknar över Wilmslow. Det ser ut som att det ska börja regna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar