torsdag 13 februari 2014

Varför är så många män SÅ intresserade av fotboll?

F&M och.. är det Cecilia Hagen som tittar fram bakom M?
Generellt sett gillar killar fotboll mer än tjejer gillar fotboll, på den punkten är väl vi alla, såväl Marcus Birro som Fanny Åström, överens. Åsikter om ANLEDNINGARNA till detta faktum (jag säger faktum) skiljer sig dock mellan de båda: Fanny tror att det beror på strukturer (ALLT beror på strukturer) och Marcus tror att det beror på att Gud bestämde det (ALLT beror på Gud).

Dock tror jag inte att något av detta förklarar det fullständigt. KÖNSROLLER och GUD kanske är en del av förklaringen, men inte hela :O.

Vissa skulle förklara könsskillnaderna inom fotbollstittandet med typ "killar har högre testosteronnivåer" och "tjejer vill mer vårda än vinna" men med tanke på att program som typ Paradise Hotel där testostinna bartenders hugger varandra i ryggen attraherar båda könen equally köper jag inte riktigt den tesen. Sen borde jag kanske förtydliga att jag snackar om SUPERSERIÖST fotbollstittande här, alltså inte killarna som bara kollar Champions League typ några gånger ibland, utan jag som sitter inne på wikipedia och lär mig när typ Manuel Friedrich är född (han är född 1979). Kan ett sådant beteende förklaras av de effekter som mycket testosteron och adrenalin ger? NEJ, det kan det fan inte! Jag tror istället att det handlar om aspergerskompatibilitet.

Killarna i Paradise Hotel Sverige 2013/2014 när de inte tänker på när Manuel Friedrich är född (1979)


Jag själv tillhör enligt vissa (min egen bror) den delen av det manliga släktet som har diagnosen asbergers syndrom (det har jag nog inte egentligen... tror jag, men det är ju såklart en fallande skala) och jag kan själv säga att en stor del av förklaringen till mitt stora fotbollsintresse antagligen beror av samma personlighetsdrag som får min egen bror att säga att jag har en autismspektrumstörning. Personer med Asbergers får, förutom massa annan skit, väldigt specifika intressen som de grottar ner sig i utav bara helvete. Fotboll är ett bra intresse att ha för sånna personer tror jag eftersom det alltid finns något mer att lära sig. För när man lärt sig att Manuel Friedrich är född 1979 kan man ju bara gå vidare och lära sig hur många mål Uwe Seeler gjorde sin sista säsong i Bundesliga (11) och att Marika Domanski-Lyfors spelade i Nödinge SK åren 1971-1974. Mängden information det finns att hämta om fotbollen och världen runt omkring den har ingen botten. Hur många syskon har Cristiano Ronaldo? Hur lång skulle Lionel Messi varit utan tillväxthormon? Hur gick det exakt till i Emirates Stadiums inre när den röda maktens män först fick tanken: "Nejfan... Kim eller?". Det finns HUR MYCKET SOM HELST att lära sig. OÄNDLIGT. Superlämpligt för Asbergers alltså.

Så hur förklarar fotbollens lämplighet för aspergerskt intresse då könsskillnaderna? Jo, män får i större utsträckning diagnosen Asbergers Syndrom än kvinnor:







Om detta sen beror på KÖNSROLLER eller GUD vet jag för lite om för att kunna avgöra.

Hursomhelst: i allmänhet tror jag gällande alla psykiska diagnoser att de är extremerna på fallande skalor. Det finns inte "friska" och "sjuka" i svart och vitt, utan mer grader av allt, och logiskt sett borde ju könsskillnaderna i asbergerincidensen gällande kön därmed spilla över på oss "normala" män också. Och visst märker man det om man reflekterar över de tjejer och killar man känt i livet? Förutom "den där hästtjejen" i mellanstadiet är alla individer med enormt jävla fokus på randomfakta som jag har träffat i mitt liv män. Jag satt till exempel själv typ 5 vintrar i rad (jag gör inte det här längre) och gick igenom hur kallt det var på olika orter i Sibirien. Vadfan är det om liksom? Och alla historienördarna där ute sen? MÄN, asbergerskompatibla MÄN. En kille i min klass reste runt på kontinenten ensam i Hitlers fotspår med massa böcker om honom... driven av samma autismspektrumeld i sitt hjärta som brann inom  och Axel när de reste runt i Östeuropa på en historisk roadtripp. ASBERGERSKOMPATIBILITET.

Att det sen råkar bli just fotboll som många asbergerskompatibla män riktar in sig på kan väl logiskt sätt förklaras med att könsstrukturer existerar, men jag tror att det alltid skulle finnas fler manliga Erik Nivas än kvinnliga Erik Nivas om vi levde i ett jämställt samhälle. Och orsaken till detta är alltså: ASBERS SYNDROM. ASBERGERS.

Daniel Tammet är en kille som har Asbergers syndrom. Troligen skulle han inte ställa upp i Paradise hotel, men skulle mycket väl kunna bli så intresserad av fotbollskunskap att behovet av att katalogisera onödig information i hjärnan hypotetiskt sett skulle kunna vara så starkt att han i ett svagt ögonblick skulle finna det nödvändigt att ta reda på vilket år Borussia Dortmund-försvararen Manuel Friedrich är född (som sagt 1979)


Vet inte om det här var sexistiskt åt något håll och om min teori skulle se annorlunda ut om jag faktiskt kände några tjejer men vadfan... är ju inte som att jag rankade WAGs efter deras utseende i alla fall.

2 kommentarer:

  1. Hur lång skulle Messi varit utan tillväxthormon?

    SvaraRadera
    Svar
    1. asså jag vet inte, jag har ju som sagt inte full blown asbergers...

      Radera