måndag 7 oktober 2013

(Försenad) Matchrapport från Man United-Seb Larssons Sunderland

Med Manchester Uniteds inte alltför överraskande totalusla inledning på PL-säsongen 2013/14 har jag fått höra många spådomar om lagets förväntade återhämtning. Psuedo-övertygelsen om Uniteds ofrånkomliga återtåg till toppen av PL har materialiserat genom haglande floskler som "United är United" och "storlagen kommer alltid tillbaka". Men när jag själv bevittnat ett gäng håg- och Fergusonlösa rödtröjor bli utspelade av sina värsta lokalrivaler och annat löst pack (läs WBA) har jag haft svårt att våga tro på att Uniteds "Return to Glory" bara ligger runt kröken. Med en halvtjock brasse på innermittfältet, ett negligerat japanskt geni på läktaren och en vilsen, ytterst bekymrad smålagstränare vid sidlinjen har Uniteds framtid känts allt annat än hoppfull.

Vinsten igår mot Seb Larssons Sunderland signerad Adnan Januzaj, född exakt 4 år efter mig, den 5:e februari 1995 (fan vad gammal man är), var i alla fall ett steg i rätt riktning. Spelmässigt var det egentligen en riktigt dåligt match av United, men i sann Fergie-anda lyckades man ändå vända på steken efter en tidig kalldusch och ta hem tre cp-viktiga pinnar. Att vi vinner på just detta oglamorösa sätt tror jag ger laget en rejäl moralmässig skjuts inför hemmamatchen mot Southampton hemma. Som bekant är det ju "viktigt att gå på uppehåll med en vinst ryggen". Förhoppningsvis kan Moyes och kompani använda den här vinsten som mental avlastning nog att slicka sina sår under landslagsuppehållet och komma tillbaka som det United jag känner igen och älskar på Old Trafford om två veckor.

3 tankar om Sunderland-matchen:

  • Adnan Januzaj får förtroende av Moyes att starta i en sådan här dödsviktig match; ett beslut som jag förbannade något oerhört fram tills att den unge belgaren dunkade in kvitteringen. En ovärdig filmning dessförinnan ger dock nykomlingens insats en något bitter eftersmak. Jag avvaktar med att börja hojta om stjärnstatus och med att kröna honom till "Den nye George Best", men jag hoppas innerligt att United lärt sig från sitt misstag med Paul Pogba och erbjuder den här killen ett nytt kontrakt illa kvickt.
  • David de Gea briljerar något enormt i målet. Räddningen på Giaccherinis nick vid 1-0 räddade verkligen United kvar i matchen. Han går från klarhet till klarhet och inte är det väl långt ifrån att han är aktuell för spanska landslaget nu när Casillas - sjukt nog - petas i Real Madrid?
  • Seb Larsson började på bänken i sitt eget Sunderland och när han blev inbytt vid ställningen 1-0 var han en av de bidragande faktorer som ledde till att United till slut vann matchen. Han känns väl sisådär het inför landslagsuppehållet. Att han sedan gnäller lika mycket på domaren som sin östgötadialekt förgyller knappast hans insats.


3 önskningar inför nästa match (hemma mot Southampton):

  • Att Nani bänkas. I mina ögon är det inte mindre än tjänstefel från Moyes sida att han spelar över både Valencia och Kagawa i den här matchen. Formen från säsongen 2010/11 känns som ett minne blott.
  • Att Fellaini spelar och leverar. Det börjar bli dags för denne belgiske gigant att gå in och styra på mittfältaren så som utlovat. Med sin frånvaro i den här matchen börjar han lukta mer och mer panikvärvning.
  • Att United lyckas vinna samtidigt som Adam Lallana gör mål eller assist för Southampton. Fantasy Premier League har verkligen börjat ta överhanden i mitt fotbollstittande...

2 kommentarer:

  1. 1. Ordsmidje på genomgående hög nivå. Mästerligt!
    2. Adnan Januzaj. En till belgare. Det är fanimig helt stört.
    3. Seb Larsson är från Eskilstuna och bör sin bristfälliga insats till trots icke blandas ihop med götiskt slödder. Svear är svear.
    4. Fan ta dig och dit jävla fantasylag #Waker #Minuspoäng

    SvaraRadera
  2. Just det, han är från Eskilstuna! Hade för mig att han var från Real Åtvid. Men han har fortfarande en gnällig E-tunadialekt...

    SvaraRadera