onsdag 9 oktober 2013

Projekt "I'll Wear It Proudly": Premier Leagues klubbmärken, del 1: Northumbria & Yorkshire



Få saker är lika inspirerande och feta och allmänt bra som en ordentlig vapensköld. Det här är visserligen något jag varit medveten om länge, men när jag idag efter en tids bortavaro från Uppsala på väg hem till mig gick förbi Södermanland-Nerikes nation så såg jag Södermanlands landskapsvapen utmejslat i fasaden på var ståtliga nationsbyggnad. Och jag sa till mig själv: "Tänk, du junker av Södermanlands mylla kommen, där ståtar den grip som var dina förfäders täcken, tecknet under vilket de levde och tjänade, tecknet under vilket de slogs och stupade i fjärran land, tecknet under vilket de mindes vilka dom var och vari deras stolthet låg. Och tänk, där ståtar även det tecken under vilket dina efterkommande skola rista sin levnads bana, under vilket du själv ock ska leva, och en dag dö". Jag fylldes helt enkelt av insikt om hur fruktansvärt grymt det är med vapensköldar, och tänkte därför helt logiskt att när jag kommer hem ska jag fan ta och göra en genomgång av Premier Leagues bästa (och sämsta) vapensköldar. Följaktligen kan jag nu stolt presentera för er Fotboll 1.8:s officiella genomgång av Premier Leagues bästa och sämsta vapensköldar! För att inte jobba ihjäl mig tänker jag presentera vapensköldarna en landsända åt gången, och inte alla på en gång. Kommer jag att presentera lagen i alfabetisk eller geografisk ordning? Ja, vad faan tror ni?

Del 1: Northumbria & Yorkshire



Newcastle United F.C.



Beskrivning: Svartvit sköld omgiven av två sjöhästar, krönt av ett torn med  ett lejon hållandes S:t Georgsbaneret.

Symbolik: Sjöhästarna symboliserar Newcastles maritima historia, tornet ska föreställa den normandiska fästning som funnits i staden sedan 1200-talet, S:t Georgskorset symboliserar England.


Omdöme: När laget numera till största delen består av divigt inköpt franskt bottenskrap känns det värmande, om än lite vemodigt, att se hur klubbmärket i alla fall fortfarande är ett av de mest regionalt betingade i ligan. Visst är det inte ett under av smakfullhet, det klubbmärket gör på ett episkt sätt tydligt vilken klubb och vilken sorts stad man har att göra med. Man skulle ju kunna fråga sig varför man bortsåg från den uppsjö av episka havsmonster som skulle kunnat symbolisera havet och istället valde två sjöhästar, men samtidigt så är det kul när heraldik vågar bryta mot normerna välja lite efterblivna djur ibland. Lejonet är bara mainstream. Befästningen inger respekt. En klassiker.

Betyg: ++++



Sunderland Association Football Club


Beskrivning: Vapensköld omgärdad av två lejon och två banderoller, krönt av ett drifthjul och ett spjut med rödvita serpentiner fästa vid sig. Skölden är fyrdelad och visar två rödvita fält, ett föreställandes en bro det sista föreställandes ett antikt tempel med en stigande fullmåne i bakgrunden.

Symbolik: Lejonen återfinns i stadens officiella vapen. Bron ska föreställa Wearmouth Bridge, en stålkonstruktion från tidigt 1900-tal som ligger i närheten av stadion, och det antika templet är Penshawmonumentet, ett lokalt landmärke som i sin tur är en replika av Hefaistostemplet i Aten. Drifthjulet är en hyllning till stadens tidigare omfattande kolindustri. Den latinska inskriptionen lyder "Consectatio Excellentiae" och betyder "I strävan efter ypperlighet".

Omdöme: Ytterligare ett klubbmärke som är alldeles för fint för klubben i sin nuvarande utformning. Det är något visst med den industrialismen, och jag blir rörd ända in i den innersta av märgar av att se hur stolt klubben hedrar sitt historiska arv genom drifthjulet och den ståtliga stålkonstruktionen Wearmouth Bridge. Blotta tanken på att Paolo di Canio bar det här märket får mig att vilja spränga nånting i luften av frustration. Det antika templet är något apart och det är inte utan att man förbryllar över mänsklighetens förmåga att via association förbinda två så vitt skilda saker som Smidekonstens Gud och Sebastian Larsson. Men känns förmodligen rimligt för den som bott där. Enda minuset är att det latinska mottot lades till 1997 och känns jättekrystat och fejk. Att jag sen personligen inte gillar kombon röd-vitt är ju inte Sunderlands problem.

Betyg: ++++


Hull City Association Football Club



Beskrivning: Sköld med tigerhuvud mot orange bakgrund. Krönt av textfält och omgärdat av textbaner.

Symbolik: Hull's smeknamn "The Tigers" symboliseras med nitisk tydlighet genom baneret och tigerhuvudet, som funnits där sen 1949.

Omdöme: Jag respekterar tigrar som grupp och företeelse, men jag tycker faktiskt inte att de hör hemma på en fotbollsklubbs vapensköld, och jag tycker framförallt inte att en tiger som ser ut som en serieteckning hör hemma där. Märket ser ut som något som en trettonåring i Alvik har designat åt sina låtsaskompisars innebandylag, och citattecknen runt "The Tigers" påminner genom sina panikartade försök till lättsamhet blott alltför mycket om "Dr Geller - 'Ross'"-incidenten i Vänner. Att copyrightmärket likt en svart flugskit hamnar utanför skölden utgör pricken över i:t. Ovärdigt, oestetiskt, jättefult.

Betyg: +

3 kommentarer:

  1. De vill dessutom byta namn till Hull Tigers, då blir du väl riktigt lycklig! Ingenting är dock värre än Frölunda INDIANS! (och deras vapensköld) /P

    SvaraRadera