onsdag 23 oktober 2013

Världens bästa klubbmärken

AIK
När man ska lista världens bästa klubbmärken (och det ska man ju) är det kanske viktigaste av allt att först och främst distansera sig från klubbsympatier. Om Allmänna idrottsklubbens tre torn som tronar ovanpå en sköld där en sol, allmänna idrottsklubbens initialer och det faktiskt ganska ädla årtalet 1891 (Karl Gerhard föds och Helsingfors får hästspårvagnar) samsas, får min konstkännarådra att pulsera särskilt ska Allmänna idrottsklubbens märke upp på listan. Om Barcelonas ikoniska sköld med georgkors och katalanflagga och boll förtjänar att vara på listan rent objektivt, får jag helt enkelt vara objektiv. Oavsett om jag hatar AIK och oavsett om jag hatar Barcelona ska jag vara en ädel och rättfärdig listmakare. För visst kan sköldarna orcherna bär prydda av Ögat vara häpnadsväckande? Och visst kan den vita handen på Uruk-Hais hjälmar vara farligt vacker?

Det andra man ska göra är fundera över klubbmärket och ställa sig själv frågan: "Vad säger det här klubbmärket om klubben i fråga? Det kan visserligen vara vackert, men då kan man ju lika gärna kolla på Spirit. Vad SÄGER klubbmärket om klubben?"

A.C. FIdenza 1922
A. C. Fidenza 1922 i Serie Ds klubbmärke är väl visserligen inget som faller mig i smaken rent estetiskt, men om det SKULLE göra det skulle jag ändå inte ta med det på listan eftersom jag efter lite research kunnat konstatera att Fidenza inte är fullt av pegases i svart-vit-randiga tröjor som spelar fotboll. Om A. C. Fidenza 1922 valde att ha något som exempelvis påminde om det romarläger som ligger till grund för staden (Fidentia betyder tydligen romarläger) skulle det hela varit en annan femma. Men nu blev det en efterbliven pegas istället.

Det tredje och sista man ska göra är att helt enkelt vara ytlig. Hur vackert är klubbmärket? Rent estetiskt. Om jag var dörrvakt på säg Berns i Stockholm och en massa klubbmärken köade för att komma in - vem skulle få komma innanför de röda repen över vilka jag basade?

Här kan du utan tvekan uppfylla de andra kriterierna, men är du inte tillräckligt snygg får du gå till Dovas. 
Espérance de Tunis

Sen gillar jag ju i och för sig Dovas mer än Berns men det är en annan historia.

Men aja, som sagt: du kan uppfylla alla andra kriterier ett bra klubbmärke ska ha men är du ful och ser konstig ut så... ja. Berns. Dovas. Hela den grejen.

Espérance de Tunis klubbmärke må säga en hel del om hur det såg ut på Tunis gator 1919 (glada arabpojkar i fezer sprang omkring och sparkade boll) men även om jag älskar att det här klubbmärket existerar så håller det inte rent estetiskt. Ett klubbmärke ska inte se ut som när man hittar en gammal serietidning på nåns landställe med en riktigt random protagonist på omslaget.







Så kommer vi då till listan!



FEM


Olympiakos FC: Motsatsen till historielös. Ren och enkel. Klassisk. Ädel.



FYRA


AFC Ajax: Ajax, som även i övrigt är en ädel och värdig klubb, har ett klubbmärke som likt Ajaxs spelidé är mycket estetiskt tilltalande. Gubben på bilden är den grekiske hjälten Ajax som är utritad med elva streck (ett för varje spelare). Ajax beskrivs som "vicious, fearless, strong and powerful but also with a very high level of combat intelligence" vilket kanske inte är det man förknippar med klubben sen Zlatan lämnade för Juventus men fan ändå: Ett mycket nobelt märke.

TRE



Celtic FC: Symboliken som Celtics emblem bär på är väl kanske inte jag den bäst lämpade att avhandla med tanke på att jag har två bloggkollegor som bott i Skottland. Det jag kan konstatera är att förutom att vara rasande vackert (grönt och vitt jue) går det bortom fotbollen och betyder mer än jag antagligen kan greppa. Givetvis också ett plus när årtalet är så åldrigt.

TVÅ


CSKA Moskva: Brutal. Профессиональный футбольный клуб ЦСКА Москва (Professional Football Club Central Sports Club of Army Moscow) har ett klubbmärke som ser ut som en höstmissil. Så vacker. Så rå. Så rysk.


ETT




AS ROMA: Ja vad säger man? Roms grundare på emblemet till Roms största klubb. Jag slås av Roms storhet. Regerade de verkligen hela Europa? Dimman ligger tät över slagfältet där ytterligare ett gäng barbarer nedgjorts. Hjälmar med röda plymer och perfekta intrikata sköldformationer framträder för min syn. Rom ändå. Fucking Rom.


5 kommentarer:

  1. mästerligt, för en gångs skull håller jag också helt med en annan människa om en listetta, har faktiskt själv funtat på att skriva ett inlägg om Roma och dess klubbmärkes oändliga vaerdighet. Vilken jävla historia den jävla staden har. Och vilken jävla markering av Roma. Liksom vem söder om Rhen-Donaulinjen känner inte skräck och vördnad vid åsynen av varginnan, och de diande Romulus och Remus under henne. Jaevlar säger jag bara. Jaevlar. Annars vet jag inte så mycket om Celtic som man kanske skulle kunna tro, vet bara att det katolska laget i Edinburgh, Hibernian (som för övrigt är ännu åldrigare och har ett kanske ÄNNU ädlare klubbmärke) bildades när fattiga irländare tog sig över till skottland I KLASAR för att jobba i industrierna där, och att de var tidiga med att inse fotbollens potential som en enande och identitetsskapande kraft. Därav den gröna färgen, som alltid varit en symbol för det keltiska.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Asså Rom. Hibernians märke var fan värdigt. Kanske borde det inkluderats på något sätt men jag visste inte :(. Några andra som förtjänar ett omnämnande utan att lägga nån värdering i varför: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/ro/archive/1/14/20101228131059!Stema_pandurii_targu_jiu.png http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/7/75/Hereford_United_FC.svg http://cdn.bleacherreport.net/images_root/slides/photos/003/150/173/mainpage_crop_650x440.jpg?1367888560

      Radera
  2. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/3/37/Hibernian_FC_logo.svg länk till Hibs märke här förresten (Harpa för Irland, Skepp för att de grundades i hamnkvarteren i Leith, Edinburgh Castle för att visa var man kommer ifrån + okuvlighet)

    SvaraRadera
  3. men fan då http://en.wikipedia.org/wiki/File:Hibernian_FC_logo.svg

    SvaraRadera
  4. Måste bara hylla dig i efterhand för detta utsökta inlägg, Johan

    SvaraRadera