söndag 12 januari 2014

Matchrapport Tottenham - Crystal Palace

Hejallihop, nu tänkte jag skriva en matchrapport för det var ett tag sen jag gjorde det och det är så mycket som känns skojsigt och fint runt Tottenham just nu så det känns helt enkelt jättemotiverat att jag gör det. Innan jag går in på detaljnivå känner jag dock, eftersom det verkar vara väldigt populärt just nu bland fotbollskännare att "inte hänga med så mycket i vad som händer i PL" på grund av att man "mest kollar på Bundesliga", kort sammanfattar vad som hände igår: Tottenham slog Crystal Palace på hemmaplan med 2-0 efter mål av Christian Eriksen och Jermain Defoe. Tilläggas bör även att Spurs var jättedåliga i första halvlek och att Palace sköt en straff jättelångt utanför efter sju minuter.

För att bevisa vilken festlig typ jag är tänkte jag börja med spelarbetygen. Här kommer dom!

Lloris ++++
Gjorde det han skulle. Tjusiga räddningar. Tjusig person.

Walker ++
Var lite svajjig i första halvlek och tvingades gå av i femtionde. Jag är verkligen jätteorolig för att något ska vara allvarligt fel med Kyle; enligt mig har han varit Tottenhams bästa spelare den här säsongen och en långtidsskada skulle vara förödande. Yorkshires Karolina Westberg är i sina bästa stunder ligans bästa ytterback, och en skada skulle vara ett avbräck för vilket lag som helst (utom för Bayern München så klart).

Dawson +++
Allas vår favorit icke-livegna bonde stod för en stabil insats idag, även om bollarna rullade in lite väl lätt bakom backlinjen ibland. Matchen var en del i en uppåtgående period för den annars så häcklade kaptenen, och i nuläget känns han given i startelvan även om man tar in en frisk Vertonghen i beräkningen. Särskilt som jag tror att Sherwood förmodligen inte kommer våga rucka på en stark ledarfigur så länge tränarens egen status är såpass obefäst som den nu är.

Chiriches +++
Vlad var som vanligt jättetunnhårig, jätteirrationell och jättecharmig. I sina bästa stunder fungerar han nästan som en gammaldags centerhalv, genom sin förmåga att förvandla en brytning till en dribbling till ett uppspel på bara några få sekunder. Naturligtvis leder detta stundtals till svettiga situationer, men underhållningsvärdet på den gode rumänen är och förblir stort.

Rose +++
Egentligen var inte Danny Rose särskilt bra idag. Hans inlägg var jättedåliga och flera gånger rann Palace igenom tämligen lätt på hans kant. Men jag kan ändå inte låta bli att med tindrande ögon förtjusas över det faktum att vi äntligen har en ordentlig vänsterback på planen igen, som är vänsterfotad och snabb och offensiv och erbjuder all den där bredden som varken Vertonghen eller Naughton lyckades tillföra. Tindrandes önskar jag följaktligen nu blott att han inte går sönder igen.

Lennon ++++
Få spelar har väl gynnats så mycket av "FourFourTim":s kontrarevolutionära spelsystemsreform som Aaron Lennon. Utan att tvingas vika in sig, utan att behöva spela till höger och utan att behöva skjuta (han hatar att skjuta av någon jävla anledning), är nu Lennon tillbaks i den roll där han trivs bäst: som ren ytter i ett rent fyramannamittfält. Idag blev det en assist för Lennon, men det största jobbet gör han nästan bortom poängstatistikens räckvidd genom sina idoga löpningar, gedigna hemjobb och öppnande dribblingar. En tillgång av rang är vad han är.

Dembele ++
Jätteklantig fällning som gav straff, och stundtals frustrerande icke-innovativ i passningslägen. Dock som alltid stark med bollen. Har bra hållning.

Bentaleb ++++
Inför matchen var många förbryllade över hur Bentaleb kunnat gå före såväl Holtby som Capoue i laguttagningen, och det spekulerades i huruvida någon slags utpressningssituation förelåg mellan honom och Sherwood (Vapensmuggling? Kommunistmöten? BDSM-selfies?). Emellertid tackade dock den unge akademispelaren med råge för förtroendet genom att vara en av planens bästa spelare, och agerade med lugn och pondus i 90 minuter. Var centimeter ifrån ett drömmål i första halvleken. Framtidsnamn är bara, så att säga, förnamnet.

Eriksen +++
Det är någon väldigt corny med att den gjutna 10:an Christian Eriksen spelar till vänster, och precis som i fallet Bentaleb fattar jag inte riktigt hur Sherwood tänker. Men precis som Bentaleb gjorde Eriksen en mycket gedigen insats idag, och därmed är det väl bara att acceptera den udda postionen tillsvidare och utgå ifrån att Sherwwod vet vad han gör. Eriksen var inte bara målskytt, utan även ständigt närvarande i det konstruktiva spelet. Kan förbättra defensiven.

Soldado +
Jag tycket verkligen synd om Soldado. Det märks att han vill, det märks att han försöker, och det märks att han är en ädel sportsman hela han, men likförbannat är det fortfarande bara att konstatera att det är något som inte stämmer. I och med Defoes avfärd i februari kommer pressen på Soldado att ta sig ur formsvackan öka ännu mer, och jag tror inte att detta är till hans fördel. Behöver psykologisk hjälp?

Adebayor +++
I första halvlek såg det ut som Adebayor tränades av Pia Sundhage (obs litterär referens, inte näthat), för hans motivation och arbetsbörda var i princip lika med noll. Efter pausvilan, och en möjlig Sherwoodhårtork, verkade dock togolesen ha bestämt sig för att fotboll var roligt igen, vilket naturligtvis resulterade i en målgivande, och matchvinnande, nickpassning efter fem minuter. Är oumbärlig för att Sherwoods 4-4-2 ska fungera.


INHOPPARE

Naughton +++
Naughton har under hösten varit ett skämt i alla matcher han fått spela. Dock ska man minnas han oftast fått hoppa in till vänster, fastän han egentligen är bäst som högerback, och när han idag fick komma in på sin favoritposition visade han att han faktiskt trots allt besitter en del talang. Lyftningen mot Adebayor vid 1-0 var klass.

Defoe ++++
Jag är inte emot att Defoe flyttar, tvärtom tycker jag att det känns som ett rimligt val både för honom själv och för klubben. Dock kommer jag att sakna honom, särskilt när han som idag framstår i en sådan fullkomlig kontrast mot Soldado. Ständigt spelbar, ständigt målsökande och nästan alltid dödlig i avsluten. En karaktär som kommer att saknas.

Chadli -
Chadli spelade för kort tid för att betygsättas och dessutom är jag arg på honom eftersom han är en muskelknutte utan fantasi och innovationsförmåga. Flanderns Marcus Flint.



Här kommer några avslutande Talking points:


  • Det är ännu för tidigt att säga något underbyggt om Tim Sherwood som manager. Det är dock absolut inte för tidigt att säga något ounderbyggt om Tim Sherwood som manager så här kommer det: jag tycker det känns som att Tottenham har hittat rätt person. Snabbt kan man konstatera att han under sin första månad som manager 1) återgått till 4-4-2, 2) återintroducerat Adebayor och 3) Trollat fram Bentaleb ur ingenstans och vågat ge honom chansen. Inga av dessa tre grepp är på något sätt revolutionära eller geniala, men de har alla gett påtagliga resultat, på ett sätt som inger förtroende. Jag köper att han är oerfaren. Jag köper att folk är arga på att han hejar på Arsenal. Jag köper att folk stör sig på att han pratar om sig själv i tredje person (de enda som får göra det är som bekant Zlatan och drottning Silvia). Men tills dess resultaten bevisar motsatsen tänker jag fortsätta tro på att Tim Sherwood som en återställare av klubbens själ, vars spel kretsar kring Ära snarare än Bollinnehav.
  • Tottenham borde värva Guidetti i fönstret. Jag är seriös. Vi behöver någon som är ung, hungrig och inte tjurar över att behöva sitta på bänken. Och Harry Kane är och förblir en ytter. Guidetti lär vara i princip gratis, och kan bli en grym vitamininjetkion, om inte annat så i Europa League. Ni hörde det från mig först.
  • Satt och slökollade på United Swansea efter matchen, och kom på mig själv med att bli glad för att United vann. Är detta ett tecken på att United sjunkit så lågt att rivalernas supportrar nu unnar dem segrar, eller är det bara ett tecken på att jag är dum i huvudet? Själv väljer jag att tro att mina känslor grundar sig i en sympati för David Moyes, och en vilja att det ska löna sig att satsa på kulturell kontinuitet istället för Fabio Capello. Dock får det inte löna sig alltför mycket. United är tre poäng bakom Spurs, och inte alls så långt ifrån en CL-plats som det kan verka. Om nu Rooney blir kvar...



3 kommentarer:

  1. Grymt inlägg som vanligt, men är inte Baines ligans bästa ytterback? Men jag kollar iof mest på Bundesliga så vad vet jag...

    SvaraRadera
  2. Bra inlägg! Walker är riktigt bra men du överskattar nog honom lite grann... Tycker t.ex. att Coleman och Baines (och kanske även Zabaleta) kan sägas vara tre ytterbackar som gjort det bättre i PL denna säsong.

    Sen blir jag glad när jag hör att du unnar United vinster :) ! Rooney kommer stanna i United om vi tar en fjärdeplats, vilket såklart kommer att bli väldigt svårt... Det hade inte suttit fel att slå laget som är hans tilltänkta framtida klubbadress nästa omgång.

    SvaraRadera
  3. går in på mitt popuppförstörde Firefox för att kommentera detta, känner att denna kritik måste bemötas.

    Coleman är bra och kan bli bäst på sikt, men känns nu mycket som en hajp. Offensivt vassare än Walker, men när jag har sett honom har han känts något vek. Baines är en väldigt behaglig spelare att titta på som jag verkligen gillar, men jag tror att många - särskilt engelsk press - vill tro att Baines är lite bättre än han är.

    Zabaleta tjänar en hel del på sitt sällskap. Samtidigt har City släppt in ganska mycket mål. Så jag står nog fast vid min partiska analys.

    SvaraRadera