tisdag 6 december 2011

Om filmningar

Det här med filmningar
Hur äcklande det är
Hur patetiskt det är
Föraktet det väcker i djupet av ens hjärta

Men
Varför?
Varför äcklet?

När Wayne Rooney läggs under lager av jord
I sin sista vila
Kommer jag inte att spotta på stenen som rests till hans minne
Kommer inte att välta den
Över löven
På kyrkogården
Trots att han tacklat sönder
Knän
Karriärer
Drömmar

Åsamkat skador långt mer vida än
Så många
Av dvärgarna från halvön i sydväst har

"Det är som att ljuga"
"Lögnens fulhet upprör naturligtvis"
Att filma är att ljuga

Men är då inte
Att förneka en vårdslös tacklings
Ödesdigra följder för offret
Inför skiparen av rätt
Också att ljuga?

Alla ljuger
Ett lögnens skimmer vilar över hela det gröna fältet
Över filmaren
Över den i förnekelse krälande tacklaren
Över alla som vill segra

Så ser jag
Iniesta
Xavi
Di Maria

Filma igen
Och jag inbringas
I helig vrede
Värdig en korsfarare
Utanför den heliga staden

För inom mig rörs det upp ett minne
Ett minne som nedärvts i tusen år
Ett minne som lagrats i mitt DNA
Från mina förfäder vikingarna

Minnet om att det
Trots relevanta diskussioner
Om genus
Om könens roller
Faktiskt finns ett värde
I ATT VARA EN JÄVLA MAN OCH INTE FILMA SOM EN JÄVLA RYGGRADSLÖS JÄVLA ÖDLA FAN VAD JAG HATAR SPANIEN JÄVLA FITTA

1 kommentar:

  1. Fick en tår i ögat. Inte bara för att det var en vackert sammansatt dikt, utan för att fenomenet "filmingar" inte bara är verklighet i allra högsta grad utan att det också är på uppgång. Vi får helt enkelt hoppas att EM i sommar blir vändpunkten, eller än hellre Champions League i vår, men allra helst redan på lördag i El Clasico.

    SvaraRadera