söndag 4 mars 2012

Hyenorna och Tröttheten.

Jag är så arg. Jag är så arg på så många saker att jag inte vet vad jag ska börja med.

Det var en orättvis förlust. Och det finns inget som får en att känna sig så gränslöst maktlös som en orättvis förlust. Om man blir utspelad finns det ändå någonslags rättvisa i det hela, man förstår varför det blev som det blev och man förstår att laget förtjänade sitt öde. Efter en sån här match känns det bara som att något är riktigt jävla fel i grunden med spelet, eftersom ett lag som Manchester United idag kan vinna mot ett lag som Tottenham, som spelar den bästa fotbollen, den roligaste fotbollen, ja överhuvudtaget är det lag som spelar fotboll. Det enda United gör är att ta vara på några missar från Spurs och sen rulla slut på matchen.

Ja, jag vet att det är utifrån den bittre loserns perspektiv jag skriver idag, och jag vet av erfarenhet att inget är skönare än en oförtjänt seger. Men när man befinner sig på andra sidan av det hela, så kan man inte förstå att de känner så. Man kan inte fatta hur man kan känna sig glad, nöjd eller stolt efter att ha vunnit genom ett sånt jävla spela-på-misstag-spel som United presterade idag. NI HAR JU FAN INGET SPEL NI FÖRSÖKER JU INTE ENS SKAPA NÅGOT ERT MITTFÄLT ÄR LIKA OFRUKTSAMT SOM GOBIÖKNEN OCH LIDER LIKA STOR BRIST PÅ VÄRME OCH MÄNSKLIGHET OCH NI DÖDAR LIKSOM DENNA ÖKEN ALLA FÖRSÖK TILL ATT SKAPA NÅGOT SOM ÄR LEVANDE OCH VACKERT NI ÄR ETT ICKE-LAG. 3-0 efter en markeringsmiss, en halkande Modric och två mittbackar som springer in i varandra. Vad finns det för ära i detta? Känns det bra eller? När ni går och lägger dig i era dyra sängar med i era dyra hus efter att ha kört hem i era dyra fula SUVar, känns det verkligen bra då? Jag hoppas inte det. Jag hoppas att lakanen snor sig runt er, att väggarna långsamt kryper närmare och ropar med era förtvinade samvetens viskande röster: "ni är hyenor... ett gäng jävla hyenor... ni må vara vinnare på planen men det finns ingen ära i det ni gör. Ni kastar er över de skadade och linkande, och ni överlever en dag till... ni må vara vinnare... ni må vara överlevare... men ni är fan inga riktiga fotbollsspelare... ni är bara ett gäng hyenor". Så hoppas jag att väggarna viskar.


Jag vill också svara på alla som snackar om "taktisk triumf för United" och annan skit: Var det en del i taktiken att släppa in Lennon i boxen fem gånger plus moms? Var det en del i taktiken att Saha skulle skjuta bollen på Adebayor istället för i mål som alla andra människor på hela jorden skulle gjort? Den här vinsten må ha varit ljuv för er, men den var fanimej inte taktisk. Fast som sagt var är det ju egentligen inte United jag är arg på. Det är ju sporten som tillåter att det får vara så här. Ta vilken annan sport som helst typ handboll. Där är det enkelt: spelar du bra så vinner du, spelar du dåligt så förlorar du. Men i den här jävla sporten har det alltså inte någon betydelse. Jag har ju alltid vetat det, men jag antar att Någon tyckte att jag behövde en påminnelse.

Några som definitivt kommer att ligga sömnlösa ikväll är Tottenhams spelare och personal, och vissa av dessa med rätta. Det är nu tredje raka matchen utan vinst, andra raka förlusten, och framförallt är det nu åtta insläppta på två matcher. Det Tottenhamförsvar som jag tidigare hyllat hade klappat ihop redan mot Arsenal, och nu såg det ännu värre ut. Mot denna bakgrund tycker jag att det är helt jävla vidrigt att man inte ställer upp med Michael Dawson från start. Michael Dawson är en av örikets absolut bästa backar, han har varit obrottsligt lojal mot klubben och ger alltid allt. Tillsammans har han och King spelat tre matcher i år, utan att släppa in ett enda mål. Kings lugn kombinerat med Dawsons passion skulle kunna vara det perfekta mittlåset, men nu verkar Redknapp ha bestämt sig för Kaboul istället, och då blir resultaten därefter. Kaboul är den senaste spelaren att sälla sig till föreningen Spelare Som Alla Älskar Utan Att Martin Fattar Varför (grundad av Ola Toivonen, vidareutvecklad av Darren Bent). Grejen med Kaboul är att han är jättebra och skojjig mot sämre lag, där han kan göra spektakulära brytningar och rycka fram djupt i planen, men när det är allvar liknar han blott alltför mycket en huvudlös höna. Tycker även att Saha & Adebayor förtjänar vissa sömnproblem. Jag lovar: skulle United ha samma effektivitetsratio som Spurs så skulle de ligga nånstans kring mitten av League One just nu.

Sen är jag naturligtvis också arg eftersom det bara skiljer fyra poäng till Arsenal nu, poäng som jag är 100% säker på att Tottenham kommer att tappa. Jag är alltför väl införstådd i vad förlorarmentalitet och förlorartradition vill säga, och de senaste veckorna har påminnt en om en höst för länge sen där det började blåsa kalla jävla högervindar. I ärlighetens namn så tror jag det var just mental tradition som avgjorde matchen idag, Tottenham förlorade genom att vara Tottenham och United vinner genom att vara United. Och det är sådant, som Ingmar Bergman brukade säga, som får en att känna sig så gränslöst trött.

BETYG

FRIEDEL +++
Målen var inte hans fel

WALKER ++
Åtminstone ett av målen var hans fel.

KABOUL +
Allt är hans fel. Bajs.

BAE ++++
Spelar så följsamt och fint. Bör få tycka synd om sig själv.

LENNON ++++
Bäst på plan (i båda lagen!). Så otroligt pigg, snabb och påhittig, borde få fullt förtroende.

LIVERMORE ++++
Häftigt med en så ung kille som går ut och tar så mycket plats i en så viktig match på en så viktig position, mot ett lag som United.

SANDRO ++
Sliter på bra, men det är något destruktivt över honom som får mig att känna mig illa till mods.

MODRIC +++
Gjorde en del fina grejer, men spelade på fel position.

SAHA ++
gjorde väl lite grejer.

ADEBAYOR ++
GÖR MÅL DÅ



Jag hatar inte United egentligen och jag lär väl glömma det här ganska snart. Men helt ärligt så undrar jag om inte fansen liite grann håller med mig. United är ett svårspelat lag som fortfarande vinner det mesta, men jag minns ju hur United var bara för något år sen. Det var ett lag med glamour. Ett lag som bländade motståndarna, som var kreativt, som hade wow-factor, som var... ärorikt. Se mig i ögonen och säg att ni inte undrar var det laget har tagit vägen.


3 kommentarer: