tisdag 17 april 2012

Bayerns vänsterkant

Eftersom jag missade ungefär sammanlagt 30 minuter av Bayern-Real igår kan jag inte göra anspråk på att kunna ge en fullvärdig bild av vad som hände. Men det jag kan uttala mig om är min förundran varje gång jag ser Bayern över David Alaba och Franck Ribéry. Franck Ribéry kommer aldrig bli så bra som han var 2007 igen, men det hindrar honom inte från att vara en av världens just nu absolut bästa fotbollsspelare. Eftersom det har gått en rent Messiskt skadefri period för fransmannen vågar han ge sig in i närkamper, han springer oavbrutet, han jobbar hem!, han är hur jävla bekväm med bollen som helst och gjorde nu till och med mål mot laget han så ivrigt ville lämna Bayern för för några år sedan. Och så har vi David Alaba, som alltså är 19 och mittfältare men som ändå uppvisar ytterbacksspel i världsklass. Outtröttlig, one touch-benägen utav bara helvete, vindsnabb och kapabel att avväpna CR7 hur lätt som helst när han behöver. Men så är det ju hur samspelta de två har blivit som liksom är grejen. Känns det egentligen någonsin som att Bayerns högerkant är hotad defensivt? NEJ! Ribéry och Alaba springer oavbrutet offensivt och kombinerar oerhört framgångsrikt, men även defensivt är de båda ett rent helvete att stöta på, och istället känns det ju faktiskt för närvarande som att det är högerkanten, med Robben och Lahm, som är den svagare. Otippat som fan faktiskt.

3 kommentarer: